CARA ELAK CEPAT LAPAR SEMASA BERPUASA TERUTAMANYA IBU MENYUSU

Sedar tak sedar, dah hampir sebulan kita menyambut syawal.

Meh nak terobek kisah ramadhan pulak.

Ramai yang seronok dan rasa teruja setiap kali Ramadhan menjelma. Tapi tau tak, ada segelintir dari kita yang resah gelisah tiap kali nak masuk bulan puasa ni. 

Menggelisah sebab apa tu? Mestilah sebab kebanyakannya tak tahan lapar, macam KakZam sendiri, huhu.

Tapi macam mana pulak kalau ibu menyusu? Terlebih-lebih lagi laa cabarannya di bulan puasa, betul tak?

Baik, ada beberapa cara yang boleh kita amalkan untuk mengelakkan daripada cepat lapar semasa berpuasa ni. Antaranya:-


BERSAHUR
Jangan lupa untuk bersahur setiap kali hendak berpuasa. Dengan bersahur, kita akan mendapat tenaga serta untuk memastikan kita kenyang. Selain itu, amalan bersahur kan sunat. Jangan lupa bersahur setiap hari untuk dapat berkatnya.


MINUM 
Jangan lupa untuk banyakkan minum air bermula sebaik sahaja semasa berbuka puasa sehinggalah sampai ke waktu bersahur. Ini untuk memastikan agar tubuh kita cukup dengan bekalan cecair tak tidak mengalami dehidrasi semasa berpuasa.


KURMA
Buah kegemaran Rasulullah saw ni pun jangan lupa untuk dimakan semasa berbuka, kan sunnah berbuka dengan buah tamar. Semasa bersahur juga disunatkan untuk mengambil kurma kerana ia sangat membantu untuk mengenyangkan.


SUPLIMEN
Selain pemakanan, suplimen juga termasuk di dalam kategori makanan perlu kerana ia terbukti sangat membantu untuk mengelakkan cepat rasa lapar semasa berpuasa, terutamanya untuk ibu menyusu.

Antara cadangan produk suplimen adalah seperti berikut:-


ESP (Energizing Soy Protein)
Tubuh kita memerlukan protein kerana ia adalah makanan utama kepada sel-sel di dalam sistem tubuh badan. Dengan mengamalkan ESP semasa bersahur, tubuh akan lebih bertenaga serta membantu memberikan rasa kenyang yang mampu bertahan berjam-jam lamanya.

ESP mempunyai paras Indeks Glisemik yang rendah, jadi, ia akan memecahkan gula secara perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam tubuh. Atas faktor inilah perut akan berasa kenyang yang lebih lama.




Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Bandar Jengka



VITA-LEA
Semasa berpuasa, kita akan kurang mengambil makanan sekaligus kita akan kekurangan sumber nutrisi dalam badan.

Dengan pengambilan Vita-Lea, ia membekalkan 12 vitamin dan 7 mineral penting seperti yang disarankan untuk diet seimbang. Ia juga menyumbang kepada penambahan tenaga serta kesihatan yang lebih baik.

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Bandar Jengka



B-COMPLEX
Berpuasa boleh menyebabkan tekanan akibat kurang pengambilan makanan di siang hari. Ini boleh menjadi punca kepada stress. Jika tidak dibendung, ia akan menjadi lebih teruk.

Dengan pengambilan B-COMPLEX, ia membantu memberikan kesan menenangkan selain menukarkan makanan kepada tenaga. So, takde laa terasa penat sangat semasa berpuasa.

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Bandar Jengka



PERFORMANCE DRINK
Berpuasa boleh menyebabkan tubuh kita dehydrate dan 'kering' kerana kurang minum air. PERFORMANCE DRINK membantu mengekalkan bendalir dalam badan sekaligus badan lebih bertenaga. 

Minuman yang biasa diambil oleh atlet dan angkasawan ini sangat sesuai untuk diambil pada bila-bila masa sahaja. Jangan lupa untuk beri minum kepada anak-anak juga ye. Mereka pun penat berpuasa sepanjang hari. 

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Bandar Jengka



MEAL SHAKES
Jangan dilupa jugak suplimen untuk anak-anak kita ni. MealShakes ni dapat membantu mereka untuk lebih bertenaga disamping membantu memberikan kenyang yang mampu bertahan lama untuk anak-anak. 

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Bandar Jengka
Selamat berpuasa bagi yang melakukan ibadat puasa enam, semoga bertenaga, kipidap :D

You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina