BOLEHKAH IBU BERPANTANG MENGAMBIL SOYA?

Wow!! 

Kontroversi jugak tajuk kali ni. Tapi kenapa KakZam pilih tajuk ni untuk entry kali ni? Banyak sebab sebabnya dan besar jugak sebabnya.




Pemakanan semasa berpantang ni adalah isu yang sangat sensitif. Mana tidaknya, ini adalah antara waktu yang sangat penting untuk ibu berehat dan kumpulkan semula tenaga yang banyak hilang semasa proses melahirkan.

Baru-baru ni KakZam ada consult sorang kawan lama yang bertanyakan milk-booster untuk isterinya yang baru melahirkan zuriat sulung mereka kira-kira 3 minggu.

Malang buat mereka, susu si isteri sangat kurang membuatkan suami tercinta berusaha mencari alternatif yang boleh membuatkan susu badan menjadi banyak untuk3 bekalan anak tersayang. BACA KISAH SELANJUTNYA.

Perkara macam ni biasa berlaku, normal. Kebanyakan ibu beranak sulung, masa ni production susu baru nak bermula.


Semua ibu mahu pastikan anak mereka mendapat yang segala yang terbaik, bermula dengan penyusuan eksklusif yang menguatkan bonding antara ibu dan anak itu sendiri.


Sama seperti pertama kali bersalin, 'belum ada jalan' bak kata orang. Begitu juga dengan proses penyusuan. Tapi usaha tetap kena ada.

Walau takde macam mana pun yang ibu-ibu rasa, tetap usahakan bagi anak menyusu. Tau tak, rangsangan tu sangat penting untuk galakkan proses susu itu sendiri.

Bila anak mula menyusu dan kerap menyusu, susu akan lebih mudah dihasilkan. Konsep dia mudah je, SUPPLY VS DEMAND. Bila ada keperluan dan kehendak, baru ada supply untuk anak tu.

Tapi, kalau dah takde jugak, takde rezeki laa namanya tu. Tapi tapi tapi, takkan nak biar macam tu je? Lepas tu, takkan nak bagi anak susu formula. 

Itu cuma sebagai jalan yang terakhir yang mampu untuk kita lakukan sebagai ibu bapa. Apalah daya kita nak melawan takdir, kan?

Tapi sebelum nak menyerah kalah tu, pastikan dulu usaha tu semaksima mungkin. InsyaAllah Allah akan bantu hamba-Nya yang berusaha.

Suka KakZam nak share dengan semua suplimen yang KakZam amalkan semasa berpantang untuk kembalikan tenaga dan untuk bantu penghasilan susu badan untuk BabyHanna.


Berbeza dengan anak sulung dan kedua, anak ketiga kali ni, KakZam ambil #SetLengkapBreastfeeding. Rezeki jumpa shaklee datang lambat... 

Dulu-dulu KakZam pandang sebelah mata je bila ada yang sebut sebut set berpantang atau set menyusu tu. Kenapa pulak? Hahaha

Sebabnya masa tu bukannya KakZam mengandung pun..hihihi. Jadinya tak rasa ada keperluan untuk tu semua. 

Tapi bila dah termengandung, baru laa terfikir pasal set set tu semua. Dalam hati, "kena try ni. Tak nak pisang berbuah banyak kali. Abang dengan kakak dulu tak dapat menyusu (breastfeed) lama sebab takde supply." 

Hmmm, maknya pun takde ilmu masa tu. Takde susu, dah. Bagi je susu formula. Nak senang cerita konon, tapi dalam hati tak rela sebenarnya.

Kisah berpantang KakZam bermula sejak KakZam keluar dari labour room lagi. Lepas selamat melahirkan anak ketiga, KakZam terus ambil suplimen set berpantang. Terutamanya ESP.

Sebaik selamat staff nurse hantar KakZam masuk wad, KakZam terus bancuh dan ESP.  Ya, ESP dulu.

Sebabnya selama ni ESP terbukti sangat membantu KakZam untuk kembali bertenaga. Jadi kali ni nak bereksperimen sendiri. Selalu dengar cerita berpantang orang lain je.

Alhamdulillah. Sekali lagi ESP ni tak menghampakan. KakZam rasa badan pulih dengan cepat. Lagipun KakZam memang sangat-sangat perlukan tenaga segera memandangkan BabyHanna warded sebab doktor nak pantau kesihatan dia terlebih dahulu.

KakZam perlu kerap pergi jenguk dia memandangkan KakZam perlu susukan dia secepat dan sekerap mungkin untuk stimulate susu agar cepat-cepat dapat susukan sendiri, bukan susu formula dari hospital.

Eksperimen sendiri kali ni, KakZam nak tengok bukti diri sendiri betul ke yang ESP ni boleh bagi luka bersalin tu cepat kering dan baik.

Alhamdulillah. Luka bersalin KakZam memang cepat kering. Takde dah pengalaman macam masa berpantang anak sulung dulu, Abang Ridzman. Sampai nak duduk pun rasa macam nak terkoyak balik jahitan tu.

Baik, bagi yang belum tahu, meh KakZam nak share kebaikan dan manfaat ESP untuk ibu berpantang dan menyusu. Antaranya:-

1. Membantu mempercepatkan proses pemulihan luka bersalin samada normal atau pembedahan.

2. Membantu membekalkan tenaga segera.

3. Membantu membekalkan tenaga berjam-jam lamanya.

4. Membantu memberi rasa kenyang dalam tempoh yang agak lama. 

Sila beri perhatian di sini. Ibu berpantang tak boleh berlapar. Nanti masuk angin, tak elok untuk ibu takut bentan. Tak bagus juga untuk anak sebab anak mudah terkena kembung perut.

5. Membantu merangsang penghasilan susu badan.

6. Membantu memekatkan susu supaya anak merasa kenyang setiap kali menyusu dan tidur lena.

7. Membantu ibu untuk mendapat tidur yang lebih berkualiti.

8. Membantu ibu mendapatkan rehat yang lebih baik since ESP bagus untuk recharge tenaga yang banyak hilang semasa prosea bersalin.

9. Membantu melegakan keletihan dan sakit belakang.

Hmmm, itu baru manfaat untuk ibu bersalin/berpantang/menyusu. Belum lagi manfaat untuk kulit ibu dan baby serta kesihatan diorang.

Masih ada yang takut takut nak minum soya ESP selepas bersalin? Kalau macam tu, cuba laa minum soya biasa. Tapi risiko tanggung sendiri, harap maklum 😅

Ada yang nak try ESP untuk manfaat ibu serta si kecil? Jangan lupa contact KakZam ye 😘

Oh ye, sebelum terlupa, bulan ni (Oktober 2017) ada promosi ESP tau. Beli 4 tong dapat diskaun 5%. Boleh klik gambar di bawah untuk melakukan pembelian secara online yang lebih mudah. 





Kalau beli 2 set pulak, (10% laa kan) dapat membership PERCUMA tau. Siap boleh dapat cashback terus masuk dalam akaun bank. 

Hmmm, offer best ni. Siapa cepat dia dapat 😄



Zam Zarina

ID : 1110934

012-3540262

Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pahang dan seluruh Malaysia.

Oh ye, jika ada yang berminat tapi rasa nak beli sendiri set berpantang tu, boleh klik je button di bawah ni ye, happy shopping 😃


You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina