BIBIR KERING AKIBAT PANAS BADAN DAN DEMAM. BAGAIMANA MENGATASINYA?

Assalamualaikum.

Baru baru ni anak kedua saya demam. Yang hairannya, demam kali ni sampai bibir dia kering teruk sangat. Nak kata badan panas sangat, tak jugak. 



Sewaktu beramai-ramai pergi shopping vitamin. Walaupun masih demam, tapi bila nampak vitamin, mulut tetap laju minta vitamin yang baru beli tu.


Tangan pulak memang jenis dari mak turun ke anak gatal nak mengopek. Abangnya, anak sulung saya, memang jenis yang suka mengopek kalau nampak benda-benda menggelupas macam tu. Sama juga tuan badan yang tengah tak sihat tu.


Bibir anak kering teruk, sebelum saya sapukan krim serbaguna. 


Saya pulak jenis tak reti apa nak buat apa bila jadi kecemasan macam ni. Bukanlah nak kata moden sangat pun, langsung jugak. Cuma, saya selalu standby krim serbaguna bebas paraben yang mudah sangat untuk digunakan.

Sebelum ada 'tangan gatal' buat kerja, cepat-cepat saya sapukan krim yang memang selalu saya simpan dan bawa ke mana-mana pada bibir menggelupas dia. Pada waktu yang paling kritikal (bagi saya sebagai mak), malam tu saya sapukan krim sebelum tidur. Bangun pagi esoknya lepas anak dah siap mandi, saya sapukan lagi sekali. 





Keadaan bibir anak pada keesokan pagi. Dah hilang kulit yang menggelupas dan bibir makin cantik.

Lumur jugak krim tu pada seluruh badan dia kasi panas cepat surut. Tengaharinya, tengok bibir dia dah cantik macam biasa. Makin merah pulak tu. Alhamdulillah. Kalau laa dibiarkan kering, mesti dia tarik tarik kulit yang kering tu sampai berdarah. 


Close up beza sebelum dan selepas sapuan krim.

Masa sapukan krim ni pun, dia kata sejuuuk je. "Macam sapu lestik (lipstick) laa mama." Alhamdulillah, mujurlah krim ni bebas paraben. Selamat sangat untuk sapu pada bibir tu, tertelan pun takde masalah. Tapi, janganlah saja saja pergi telan pulak tau. 


Ni laa krim serbaguna bebas paraben tu. Seronok kan tengok anak dah makin sihat dan ceria. Barulah nampak senyuman terukir dari bibir sihat tu.

Tak rugi langsung beli Herbal Blend ni. Memang sangat-sangat berjasa pada kami sekeluarga. Harga pun tak mahal, mampu milik kata orang. 1 tiub baru berharga RM29.15, berbaloi sangat kan? Beli banyak pun masih tak rugi. Simpan dalam handbeg 1, dalam rumah 1. Jadi, ke mana-mana pun tak tinggal. Bila-bila perlu, terus boleh pakai.

Ada yang nakkan krim serbaguna ni, boleh kontek KakZam untuk pembelian dan pertanyaan lanjut. Konsultasi percuma okay ')
KakZam
1110934
012-3540262

You Might Also Like

2 comments

Catatan Zam Zarina