KENAPA GULA BAHAYA?

Walaupun dah tau gula tu tak baik untuk kesihatan, tapi kebanyakan kita tak ambik berat tentang hal ni. Malah ia dianggap tidak mendatangkan kesan yang buruk tak macam lemak, garam dan sebagainya.

Mungkin sebab kurangnya kesedaran sebeginilah yang membuatkan masyarakat kita sukar mengawal jumlah pengambilan gula dalam pemakanan setiap hari.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang


Disebalik kemanisan dan keenakan dari pengambilan gula, terdapat pelbagai risiko yang boleh menjejaskan kesihatan.


KENAPA GULA BAHAYA? Ini antara sebab kenapa kita perlu berwaspada dalam menggunakan gula dalam pemakanan kita setiap hari.


1. Kerosakan Jantung

Gula adalah salah satu perkara yang boleh meletakkan risiko pada kesihatan jantung. Kajian dalam Journal of American Heart Association pada 2013 membuktikan tentang mekanisme bagaimana gula menjejaskan kesihatan jantung.

Molekul pada gula yang dinamakan 6-fosfat menyebabkan perubahan otot jantung akhirnya menyebabkan kegagalan fungsi jantung.


2. Pembentukan Lemak Perut

Kes obesiti diperhatikan menunjukkan peningkatan sejak dulu lagi, baik pada golongan dewasa mahupun kanak-kanak. 


Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka


Salah satu antara penyebabnya adalah pengambilan minuman manis. Satu kajian menunjukkan pengambilan fruktosa (salah satu jenis gula) yang berlebihan menyebabkan bertambahnya lemak pada bahagian perut yang meningkatan risiko penyakit jantung dan kencing manis.


3. Pembunuh Senyap

Satu kajian pada 2008 mendapati pengambilan fruktosa yang berlebihan mempunyai kaitan dengan pengingkatan risiko resistensi leptin. 

Leptin adalah hormon yang menghantar signal kepada otak untuk memberitahu jika perut sudah kenyang. Jika tubuh mengalami resistensi leptin, maka otak tidak lagi mendapat signal dan merasakan bahawa badan masih belum kenyang dan masih perlu untuk makan walaupun sebenarnya sudah kenyang. 

Akhirnya kita sendiri tidak dapat menghentikan keinginan untuk makan.

Dalam jangka masa yang panjang, perkara ini akan mengakibatkan obesiti dan akhirnya berisiko menghidap kencing manis. 

Perkara ini terjadi dengan dengan sangat perlahan sehingga empunya badan tidak menyedarinya. Tau-tau, penyakit sudah datang menghinggap.


4. Gula Adalah Sumber Makanan Kepada Kanser

Setiap individu berisiko menghidap kanser kerana sel kanser yang memang sedia ada di dalam tubuh. 

Walaupun begitu, tubuh memiliki mekanisme sendiri untuk mematikan sel kanser sehingga sel tersebut terencat dan tidak berkembang menjadi parah. Sayangnya, pengambilan gula yang berlebihan merosakkan mekanisme tersebut.

Gula juga didapati menjadi makanan utama kepada sel kanser untuk merebak dengan lebih mudah dan cepat. Jadi, ini menjadi punca kepada berapa bahayanya gula.


5. Gula Memiliki Kesan Racun Yang Hampir Sama Dengan Alkohol

Kajian dalam jurnal Nature menjelaskan bahawa gula sama bahayanya dengan alkohol. Ia menunujukkan pengabilam fruktosa dan glukosa berlebihan memberikan efek racun pada organ hati. Kesan ini ternyata hampir sama dengan kesan akibat pengambilan alkohol.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



6. Menurunkan Kemampuan Fungsi Otak

Gula dipercayai membantu mempercepatkan proses penuaan sel termasuklah sel-sel otak. Jadi, tabiat mengambil gula tanpa kawalan akan mengakibatkan sel-sel otak mengalami penyusutan fungsi dengan lebih cepat.


7.Gula Tersorok Pada Makanan "Tanpa Gula"

Mengurangkan jumlah pengambilan gula bukan hanya sekadar mengurangkan pengambilan makanan-makanan manis seperti makanan ringan, kuih muih, biskut dan sebagainya, kerana sebenarnya gula juga terdapat pada makanan yang dianggap 'tiada gula' seperti roti.


8. Minuman Manis Membawa Risiko Umur Pendek

Satu kajian pada 2013 menunjukkan 180,000 kematian di seluruh dunia berpunca dari pengambilan minuman manis. Kematian ini didapati mempunyai hubung kait antara minuman manis dengan risiko seperti kencing manis, penyakit jantung dan kanser.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



9. Gula Punca Kegemukan

Fakta ini paling jelas akibat dari pengambilan gula berlebihan. Tabiat yang mendatangkan kesan tidak baik ini menyumbang kepada kalori yang berlebihan yang sepatutnya diperolehi daripada makanan lain yang mengandungi banyak zat dan gizi tanpa menyedari pengambilan kalori telah melebihi kalori yang diperlukan setiap hari membuatkan berat badan semakin bertambah.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Pahang


10. Ketagihan

Gula bersifat additif sehingga dan mungkin saja ada istilah tertentu bagi ketagihan gula. Ironinya, ketagihan gula ini boleh saja berubah kepada sifat genetik yang dapat di'warisi' kepada generasi seterusnya kerana ia tabiat pemakanan sehari-hari yang turut diperlihat dan dibiasakan kepada anak-anak. 

Ia juga kerana melibatkan perubahan pada hormon ghrelin yang merupakan hormon yang menghantar signal kepada otak ketika badan lapar. 


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang


Namun, perubahan kepada hormon ini mengakibatkan tubuh sentiasa berasa lapar dan berterusan ingin makan.


Melihatkan betapa bahayanya gula, membuatkan kita rasa betapa perlunya untuk setiap dari kita mengawal jumlah pengambilan gula bukan hanya sekali dua tetapi setiap waktu. 

Ada ketikanya memang kita tak mampu memandangkan sekarang pun musim buah-buahan, tapi at least kita boleh mengamalkan pemakanan sihat disamping mengamalkan gaya hidup sihat selain pengambilan suplimen dalam diet pemakanan seharian seperti VIVIX bagi mengelakkan penyakit kronik seperti kencing manis. BACA SINI.

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka


Dapatkan VIVIX anda sekarang bersama keahlian PERCUMA.



ZAM ZARINA
ID : 1110934
Whatsapp : 012-3540262


You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina