8 MAKANAN YANG PESAKIT KENCING MANIS MESTI ELAKKAM

Perkara pertama yang bermain kepala bila doktor sahkan seseorang tu menghidap kencing manis adalah dah tentunya makanan apa yang tak boleh diambil/makan. Dah hilang salah satu nikmat hidup sebab dah tak boleh sewrnang-wenangnya nak makan apa sahaja makanan kegemaran ikut selera tekak sendiri.

Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka


Bahkan, inilah perkara yang sangat tidak disukai oleh kebanyakan pesakit kencing manis. Manakan tidak, selamat ni sedaaaaap je makan sesuka hati, tapi sekarang dah tak boleh main makan lagi dah.

Jom kita kenali 10 jenis MAKANAN YANG PESAKIT KENCING MANIS MESTI ELAKKAN.


1. Makanan Berasaskan Gandum

Makanan pertama yang mesti dielakkan oleh penghidap kencing manis adalah makanan yang berasaskan Gandum seperti mi kuning, roti, biskut dan kuih muih yang bahan asasnya menggunakan gandum.

Makanan tersebut mengandungi gluten serta tinggi karbohidrat. 

Pengambilan makanan yang tinggi gluten akan menyebabkan kerosakan usus dalam tempoh jangka panjang. Mereka juga tidak digalakkan untuk mengambil banyak karbohidrat kerana makanan tersebut berupaya meningkatkan kadar glukosa atau gula dalam darah yang menjadi trigger kepada kencing manis.


2. Makanan Berlemak

Makanan tinggi lemak mengandungi paras kalori yang sangat tinggi. Makanan berlemak juga memiliki kolestrol jahat yang tinggi dan hormon insulin tidak mampu menukarkan ia kepada tenaga, menjadikan ia SANGAT TIDAK SESUAI untuk penghidap kencing manis.

Organ haiwan seperti jantung, hati dan daging juga antara makanan yang tinggi lemak.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



3. Roti

Roti merupakan salah satu makanan yang mengandungi gula yang tinggi. Makanan ia adalah tidak sesuai untuk penghidap kencing manis. Pengambilan secara tidak terkawal akan membuatkan paras gula dalam darah akan meningkat dengan cepat.


4. Buah-buahan

Buah-buahan adalah antara makanan yang berkhasiat. Tetapi awas! Buat pesakit kencing manis, tidak semua buah-buahan sesuai untuk dimakan. 

Antara buah-buahan yang mesti dielakkan oleh penghidap kencing manis adalah durian, mangga, pisang (terutamanya pisang goreng), nangka dan sebagainya. 

Buah-buahan tersebut mengandungi fruktosa dan sukrosa yang sangat tidak bagus untuk penghidap kencing manis.


5. Makanan Segera

Makanan segera (fast food) adalah antara pantang paling besar buat pesakit kencing manis. Makanan segera mengandungi terlalu banyak bahan kimia seperti pengawet, bahan perasa, bahan pewarna dan pelbagai lagi demi memastikan makanan tersebut mampu bertahan lama.


Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



6. Jus Buah-buahan

Kajian menunjukkan pengambilan segelas jus buah-buahan setiap hari mampu meningkatkan risiko kencing manis kerana ia mengandungi karbohidrat yang tinggi. 

Sesekali mungkin tak mengapa, tetapi sebaiknya refer kepada doktor terlebih dahulu.


Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Pahang



7. Minuman Beralkohol

Tabiat mengambil minumam beralkohol berupaya meningkatkan kadar gula dalam darah dan pengambilannya dalam jumlah yang tinggi boleh membahayakan kesihatan penghidap kencing manis.

Keadaan hypoglycemia juga boleh berlaku jika mengambil alkohol dalam keadaan perut kosong.

Sering mengambil alkohol mampu merosakkan fungsi hati dan membuatkan keadaan menjadi sukar bagi tubuh untuk mengawal paras gula dalam darah.


Pengedar Shaklee Pahang, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Bandar Jengka



8. Makanan Bergoreng

Semua pun tau makanan bergoreng adalah tidak baik untuk kesihatan kan? Apatah lagi buat penghidap kencing manis.

Ini kerana kecenderungannya untuk meningkatkan kadar kolestrol jahat dalam tubuh. Ia jugak antara makanan yang penuh lemak trans yang tidak sihat.

Untuk pesakit kencing manis, boleh memilih untuk menggunakan alternatif lain seperti minyak zaitun. 


Bagaimanapun, ada terdapat suplimen yang mampu membantu merencatkan perkembangan kencing manis dari menjadi lebih teruk. Baca sini.


Dapatkan suplimen VIVIX anda dengan harga promosi sekarang. 



Zam Zarina
ID : 1110934
WhatsApp : 012-3540262







You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina