PENCUCI SERBAGUNA BEBAS RACUN DAN TOKSIN

Setiap rumah mesti ada masalah gangguan 'makhluk halus' kan. Eh, Maksud saya bukan benda-benda yang ghaib tu, tapi serangga kecik macam semut, lipas dan sebagainya. Mesti rasa rimas kan?





Bila rasa terganggu, mesti korang sembur dengan semburan pembunuh serangga, betul tak? Lepas tu mesti ada bau. Ada yang wangi, ada jugak bau yang tak menyenangkan, kan kan kan? 

Kalau saya, saya sangat sangat tak selesa sebab lepas sembur mesti baunya menyengat hidung, lepas tu mesti terbatuk-batuk. Selalunya nasib memang tak baik laa sebab batuk tu jadi melarat sampai berhari-hari.

Itu belum lagi kalau pakai 'ubat nyamuk' macam dulu dulu tu. Ala, yang mak mak kita selalu bakar sampai keluar asap tu. Kalau yang tu, saya memang tak suka sebab baunya melekat pada towel, kain baju, langsir, selimut, semualah. Bahaya pun ye kan. Memang kita tak mintak, tapi buatnya nak jadi, silap silap habis terbakar satu rumah. Bukan tak pernah masuk berita, rumah terbakar sebab ubat nyamuk. 

Tapi semua tu cerita lama. Saya dah lama tak gunakan cara lama yang berisiko tu lagi. Sekarang ni saya gunakan bahan yang lebih selamat, bahan yang tak mengundang bahaya dan risiko kepada keluarga saya terutamanya anak-anak. Sebab diorang lebih mudah terdedah kepada bermacam risiko dan penyakit.

Kata orang, sediakan payung sebelum hujan. Oh ye, lebih tepat lagi, elak tu lebih baik dari rawat, kan?

Oke, meh nak citer sikit. Sebenarnya saya gunakan BasicH. Ni laa mendenya yang paling saya suka sangat sebab ianya takde toksik, takde gas beracun, takde bahan kimia yang berbahaya, 100% takde bahan pewangi, pH seimbang dan takde klorin jugak. 

Paling saya suka BasicH ni sebab ia lembut kat tangan. Ye laa, kita sebagai surirumah ni buat macam-macam kerja rumah, jadi tangan mesti jadi kasar kan? Tapi bila gunakan pencuci serbaguna ni, takde laa tangan kita bertambah-tambah kasar lagi.



Ooopss...pencuci serbaguna??

Ye, sebenarnya BasicH ni pencuci serbaguna. 

Tak seperti bahan pencuci serbaguna yang lain, BasicH ni sangat mesra alam. Bahannya pun semulajadi, ekstrak daripada jagung dan kelapa. Ia juga takde toksin yang boleh meresap masuk dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik yang biasa ada dalam pencuci serbaguna biasanya mengganggu keseimbangan hormon. 

Bahan pelarut organik macam butyl cellosolve tu pun sejenis neurotoksin dan ia bahan yang merengsakan hidung. Morfolin (bahan toksin) mampu merosakkan hati dan ginjal. Ammonia yang ada dalam bahan pencuci kaca pulak adalah sejenis bahan racun yang merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.

BasicH? Paling selamat sebab takde semua bahan-bahan berbahaya tu semua.

BasicH ni laa yang saya gunakan untuk bersihkan lantai. Yang bestnya, tak 
perlu nak bilas dah lantai lepas mop. Sebarang bau pun takde. Selamat sangat untuk baby.

Sangat selamat dan boleh digunakan untuk mencuci kotoran lemak susu yang melekat puting botol susu.

Pencuci ni jugaklah saya gunakan untuk cuci dapur gas memasak sampai berkilat, cuci meja makan sampai ayah budak budak ni boleh belek jerawat muka dia, hahaha.



Jangan tak percaya kalau saya cakap BasicH ni boleh buat rendam sayur tau! Betul. Kalau nak tau, sayur yang kita beli tu kadang tak selamat jugak. Ye laa, petani dok sembur dengan racun serangga hari, sembur baja lagi. 

Sebab tu laa orang tua tua kata, kalau nak beli sayur, cari yang daunnya berlubang makan dek ulat. Sebabnya kalau beracun dah tentu ulat tak makan, sebab tu sayur tu cantik molek je rupa dia.

Ingat petua ni tau!


BasicH ni jugak boleh jadi racun serangga paling selamat untuk sape-sape yang suka berkebun atau tanam pokok bunga. Pokok-pokok tak rosak dan terjejas, hasil berkebun pun dah tentu tentu selamat dimakan. Haa, ni tips terbaik dari saya.

Oh ye, BasicH ni berguna sangat bila tengah malam ada anak yang demam. Pulak?? 

Mesti korang tak percaya bila saya bagitau yang BasicH ni laa saya selalu guna buat jelum anak tengah tengah malam kalau diorang demam. Anak bongsu saya tu cukup takut dengan doktor. Dia trauma sebab bila tiap kali demam kena jumpa doktor, dan perkara paling dia tak suka bila doktor suruh rendam dengan air sejuk bila panas badan terlampau tinggi.

Kesian tau bila tengok anak meronta-ronta menangis kena air sejuk, lagi lagi kalau tengah malam. Kita yang tua ni pun tak sanggup kan. Tapi, since dia memang tak nak pergi hospital (saya pun tak suka, lagi lagi waktu tengah malam), alternatif lain, jelum je laa, esok pagi baru rendam pulak dengan BasicH.

Kadang-kadang tak sempat tunggu esok pagi, malam tu jugak dia minta berendam. Hahaha, magic sangat nih :)

Pendek kata, memang tak rugi dan takkan menyesal laa kalau simpan sebotol kat rumah. Jimat sangat sebab saa punya beli dari awal tahun sampai sekarang belum separuh pun lagi yang luak. Nak abis bila pun tak tau, hihi.



Banyak kan kegunaan BasicH ni? Korang jangan teragak-agak dah nak beli lepas ni. Boleh contact saya untuk urusan pembelian dan pertanyaan lanjut ye atau klik je BasicH untuk terus membuat pembelian.

Zam
012-3540262




You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina