Kenali Gejala Hormon Tidak Seimbang

Tanda- tanda hormon tak seimbang

Ramai wanita mengalami masalah ketidakseimbangan hormon. Perubahan ketara dapat dilihat sewaktu mereka berumur dalam lingkungan 40an hingga 50an. Malah terdapat sesetengah wanita mengalaminya seawal umur 20an hingga 30an.

Antara faktor ketidakseimbangan hormon berlaku adalah berpunca dari gaya hidup dan pemakanan. Selain itu, pencemaran dan toksin juga turut menyumbang kepada faktor tersebut.


Antara kesan akibat dari hormon yang tidak seimbang

- Pre-Menstrual Syndrome (PMS)
- Osteoporosis
- Kenaikan berat badan
- Alergik
- Fibroid
- Kulit kering
- Lelah / asma
- Keguguran rambut
- Pertumbuhan rambut di wajah atau tubuh badan
- Kemurungan
- Gemuk air

Tanda-tanda Ketidaksimbangan hormon

Kenaikan Berat Badan
Wanita yang mengalami ketidakseimbangan hormon akan mengalami masalah dan kesukaran untuk mengekalkan berat badan yang seimbang. Gaya hidup dan pemakanan memainkan peranan penting dalam menyumbang kepada berat badan yang meningkat. 

Disarankan agar mereka yang mengalami masalah berat badan berlebihan menukar kepada gaya pemakanan yang lebih sihat dan bersenam serta minum sekurang-kurangnya 8 gelas air putih setiap hari.

Lemak Di Perut Dan Kehilangan Jisim Otot
Lemak di bahagian perut tersimppan akibat banyaknya lemak yang terhasil akibat dari sistem endokrin yang stress. Ini menyebabkan hormon tertentu akan kurang dihasilkan dan hormon lain (biasanya cortisol) akan dihasilkan dengan lebih banyak.

Kurang Bernafsu
Antara tanda yang paling ketara ketidakseimbangan hormon adalah nafsu yang kian berkurangan. Ia berpunca dari tidur yang terganggu. Hormon seks akan berkurang tanpa tidur yang berkualiti.

Keletihan
Jika terlalu kerap mengalami keletihan dan kelesuan, ia adalah salah satu tanda anda mengalami ketidakseimbangan hormon.

Kebimbangan, Cepat Marah Dan Kemurungan
Ini adalah petunjuk jelas bahawa anda mengalami ketidakseimbangan hormon. Ia mungkin berpunca dari tubuh anda yang tidak mendapat nutrisi yang secukupnya akibat terlalu bekerja keras, kurang rehat dan tekanan.
Hormon yang tidak seimbang boleh mengakibatkan stress dan cepat marah.


Insomnia
Kitaran tidur yang tidak sihat juga merupakan salah satu punca berlakunya ketidakseimbangan hormon bermula dari tekanan dan seterusnya mengganggu hormon.

Berpeluh
Bagi kebanyakn wanita, berpeluh di waktu malam adalah tanda pertama bahawa ada yang tak kena. Perhatikan semula apa yang anda makan dan corak pemakanan anda dan catatkan.

Berikut adalah suplimen cadangan untuk mengatasi masalah ketidakseimbangan hormon.

GLA Complex (RM91.25 – 60 kapsul)
Suplimen ini seperti diketahui umum sangat membantu dalam mengatasi masalah ketidakseimbangan hormon.  Ia merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi Asid Gamma Lonilenik (GLA), Asid Linolenik (LA), minyak bunga matahari dan juga Vitamin E. Klik sini untuk mengetahui lebih lanjut.
Sila Klik Untuk Pembelian

Selain GLA Complex, suplimen berikut juga membantu menyokong mengawal hormone yang seimbang. Antaranya ialah :-

B Complex (RM53.75 – 120 tablet)
Ia mampu membantu dalam kesihatan fungsi saraf, sekaligus melegakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia yang membawa kepada ketidakseimbangan hormon.

Sila Klik Untuk Pembelian


OmegaGuard (RM136.00 – 90 kapsul)
Sangat membantu dalam mencegah insomnia dan tekanan. Ia berupaya untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan, autism, kanak-kanak hiperaktif dan skizophrenia.
Sila Klik Untuk Pembelian


Energizing Soy Protein (ESP) (RM150.00 – 850gm)
Protein merupakan bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fungsi psikologi.
Sila Klik Untuk Pembelian


Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, pertumbuhan yang terbantut, masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormone dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang boleh membawa kepada kematian.

Ostematrix (RM61.00 – 120 tablet)
Membantu memberikan kelegaan kepada tubuh setelah seharian penat bekerja. Ianya menggalakkan tidur yang selesa, meringakan stress dengan mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, menenangkan saraf, melegakan jantung berdebar, gementar, memperbaiki tekanan, mood swing, sakit kepala dan pitam.
Sila Klik Untuk Pembelian



Sila beri perhatian untuk pastikan anda mendapat konsultasi yang betul sebelum mengambil sebarang vitamin bagi memastikan anda mendapat hasil yang memuaskan dan bagi mengelakkan kesan yang sebaliknya.

Beli vitamin anda melalui saya dan dapatkan konsultasi khas eksklusif untuk anda atau lakukan pembelian melalui atas talian di sini.



Hubungi saya pengedar Shaklee Jengka, Jerantut, Temerloh dan seluruh Malaysia untuk sebarang pertanyaan tentang vitamin, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee. Bimbingan akan diberi secara eksklusif dan berterusan.

COD sekitar Jengka, Jerantut, Temerloh dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

iR Zam Zarina 
Shaklee Independent Distributor : 1110934
call/sms/whatsapp : 012-3540262


Sila kunjungi dan like Facebook page saya di www.facebook.com/Rahsia.Sihat.Alami



You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina