Tips Mengurangkan Rekahan / Pecah Tumit

Berikut saya kongsikan beberapa petua dan tips bagi penjagaan tumit merekah.

Mencuci Kaki
Waktu terbaik untuk mencuci kaki adalah sebelum tidur kerana selepas waktu ini, kaki akan berehat dan takkn lagi terkena debu.

Rendamkan Kaki Ke Dalam Air Hangat
Rendamkan kaki ke dalam air hangat selama 10minit dan gosok secara perlahan menggunakan batu apung. Cara ini akan menyingkirkan sel kulit mati dan menjaga kulit agar tetap lembut & sihat. Setelah itu, cuci kaki dengan sabun berformula lembut.

Keringkan Kaki
Selepas mencuci kaki, keringkan dgn guna kain bersih. Kaki yang lembap boleh menyebebabkan kuman hidup di dalam rekahan/retakan tumit.

Sapukan Krim
Setelah kering, sapukan krim khas utk kaki.

Jus Lemon
Alternatif lain bagi mengatasi masalah tumit pecah adalah dengan menggunakan jus lemon. Caranya, rendamkan kaki di dalam jus lemon selama 10 minit. Lakukan terapi ini setiap minggu.

Pisang
Boleh menggunakan samada isi atau kulitnya. Caranya, gosokkan terus kulit pisang pada tumit dengan lembut. Kemudian bilas dengan air bersih dan lap dengan kain yang kering dan bersih.
Manakala isinya pula, hancurkan (caranya sama seperti kita hancurkan pisang untuk dibuat cucur). Kemudian sapukan terus pada tumit yang pecah tersebut.

Air Mawar & Gliserin
Setelah kaki dibersih dan dikeringkan, sapukan saja bahan-bahan tersebut pada tumit atau kaki yang kering. Dipercayai kedua bahan ini mampu melembutkan tumit yang kering dan pecah-pecah.

Pembersih & Pelembap Kulit
Pakailah pembersih dan pelembap kaki yang sesuai untuk anda setiap hari. Keduanya mampu membantu mengubati dan mencegah tumit pecah-pecah.


Tumit yang pecah dan kasar membuatkan kita tidak selesa dan adakalanya sakit dan pedih jika luka


Ada juga yang beranggapan bahawa cara di atas rumit, leceh atau mungkin tiada masa untuk melakukannya lantaran sibuk dengan rutin harian seperti penat seharian bekerja. Jadi, ingin saya cadangkan beberapa suplimen dari Shaklee yang dapat membantu anda.

Seperti yang saya gunakan, ingin saya kongsikan bersama dengan anda suplimen Shaklee yang saya gunakan bagi mendapatkan tumit yang cantik dan tidak lagi merekah. Sebelum menggunakannya, keadaan tumit saya agak teruk, hinggakan suami saya tidak sudi ‘tersentuh’ bahagian kaki saya itu.

Teruknya keadaan tumit saya hingga saya gunakannya untuk menggaru dan sangat memuaskan jika dapat menggaru menggunakannya. Kini, setelah beberapa bulan penggunaan, tumit saya tidak lagi kasar dan tidak lagi berfungsi sebagai alat untuk saya gunakan untuk menggaru. Syukur, Alhamdulillah.


Sila Klik Sini Untuk Membuat Pembelian

Ini dia, ESP (Energizing Soy Protein). Selain bermanfaat besar untuk tumit saya, terdapat banyak lagi khasiat lain yang saya perolehi dengan mengamalkan ESP ni.

Antaranya, saya amalkan untuk mengawal berat badan memandangkan saya semakin gemuk semasa dan setelah melahirkan anak kedua. Sila klik sini untuk maklumat lanjut.


Bagi yang ingin mendapatkannya melalui saya beserta konsultasi ekslusif, sila hubungi saya melalui cara di bawah atau jika ingin mencuba pengalaman membeli secara online, sila klik sini untuk melakukan pesanan anda.


Hubungi saya pengedar Shaklee Jengka, Jerantut, Temerloh dan seluruh Malaysia untuk sebarang pertanyaan tentang vitamin, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee. Bimbingan akan diberi secara eksklusif dan berterusan.

COD sekitar Jengka, Jerantut, Temerloh dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

iR Zam Zarina 
Shaklee Independent Distributor : 1110934
call/sms/whatsapp : 012-3540262




Sila kunjungi dan like Facebook page saya di www.facebook.com/Rahsia.Sihat.Alami



Saya harapkan, dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada yang berguna buat sesiapa yang membaca blog saya ini.




You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina