ADAKAH SUSU JADI KURANG SEMASA BERPUASA?

Benarkah susu badan ibu yang menyusu akan menjadi kurang jika berpuasa?

Persoalan ni nampaknya memang mendapat perhatian oleh ibu-ibu menyusu memandangkan ibu-ibu khuatir susu akan drop/merudum ketika menjalani rukun islam yang ketiga ini.

Berdasarkan pengalaman peribadi KakZam sendiri, YA! Susu akan drop ketika berpuasa kerana waktu itu kita tidak makan dan minum seperti kebiasaannya sedangkan itu adalah keperluan setiap ibu yang sedang menyusukan bayinya. 

Tapi itu cerita sedih tu dah lama berlalu. Pengalaman sayu menyusukan anak sulung dan kedua. 

Sekarang, KakZam sedang melalui episod bahagia dan ceria menyusukan anak ketiga, Hanna yang sedang membesar dengan sihat dan ceria. Syukur alhamdulillah. Baca kisah selanjutnya di sini.

Sebenarnya ada caranya bagaimana nak pastikan susu badan sentiasa memenuhi demand si kecil. Antaranya adalah dengan memastikan cukup pengambilan air putih sekurang-kurangnya sebanyak 2 liter sehari atau 1 liter untuk setiap kilogram berat badan kita. 

Tapi, tak semua antara kita dapat minum dengan jumlah yang agak banyak (bagi yang tidak biasa minum air dengan jumlah tersebut setiap hari). 

Caranya;

1. Sediakan air putih di dalam 2 botol sukatan 1.5 liter.

2. Letakkan di tempat yang mudah dilihat dn dicapai pada bila-bila masa tekak terasa dahaga.

3. Pastikan setiap kali selepas pergi ke tandas atau selepas menyusukan bayi, minum sebanyak satu hingga 2 gelas untuk menggantikan air yang hilang dari dalam badan tadi.

4. Pastikan air yang telah disediakan di dalam 2 botol tadi habis sebelum masuk waktu imsak.


Apabila sudah terbiasa dengan amalan (mengambil air dalam kuantiti mencukupi untuk badan) ini, insyaAllah lama-kelamaan ia menjadi mudah. 

Selain itu, jangan lupa pengambilan vitamin yang boleh membantu menggalakkan penghasilan susu dan membantu supply sentiasa memenuhi demand walaupun sewaktu berpuasa. 



Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Temerloh



Antaranya adalah ;


ESP (Energizing Soy Protein)
ESP shaklee bertindak sebagai milkbooster yang dapat membantu ibu-ibu memenuhi demand si kecil.

Selain itu, ia juga membantu memberikan rasa kenyang yang mampu bertahan berjam-jam lamanya. Ini sangat bermanfaat kepada ibu menyusu kerana ibu menyusu akan kerap berasa lapar kesan daripada menyusukan bayi selain membekalkan tenaga kepada si ibu.

Jadi, ia turut membantu si ibu mengekalkan berat badan yang ideal. Best kan!



Alfalfa Complex
Vitamin yang satu ini juga sangat terkenal kerana manfaatnya sebagai milkbooster selain membantu menyingkirkan lemak dan kolestrol dalam sekaligus dapat mengekalkan berat badan ideal.


Vita-Lea
Multivitamin tertua dunia ini membantu membekalkan zat besi dan kesemua vitamin dan galian yang diperlukan oleh tubuh. 

Apatah lagi kesemua nutrisi ini disalurkan kepada bayi menyusu yang juga turut ia perlukan, membuatkan ia menjadi semakin susut jika dibiarkan tanpa 'diisi' semula.


Ostematrix
Sumber kalsium dari vitamin ini juga sangat diperlukan oleh kedua ibu dan bayi selain memberikan tenaga dan membantu ibu tidur dengan lebih lena, mengurangkan masalah sembelit dan sakit-sakit badan akibat aktiviti seharian sebagai ibu yang sibuk dengan pelbagai aktiviti dan kerja-kerja di rumah.

Sangat bagus dan sangat rugi jika tidak mengamalkan Ostematrix ini sewaktu menyusukan bayi.


B-Complex
Sepanjang tempoh menyusukan bayi, kita perlukan ketenangan dan feeling yang happy happy je. B-Complex membantu menghilangkan stress dan rasa penat akibat kerja-kerja seharian sebagai pekerja dan surirumah. 

Ia juga membantu menukarkan makanan kepada tenaga, so wajib ambil untuk maintain berat badan.


Sustained Release Vita-C Plus
Tubuh kita terdedah kepada pelbagai punca yang membuatkan vitamin c di dalam badan semakin merosot, seperti radikal bebas. Untuk mengatasinya, kita perlu mengambil vitamin c untuk menggantikan vitamin c yang sentiasa hilang tersebut.

Berbeza seperti haiwan, mereka dapat menghasilkan sendiri vitamin c untuk keperluan tubuh mereka. 

Penting juga bagi kita mengambil vitamin c setiap hari untuk membantu meningkatkan sistem imun tubuh kita dari mudah dijangkiti penyakit seperti demam, begitu juga dengan bayi kita.


Diharapkan semoga sharing pada kali ini dapat membantu sedikit sebanyak ibu-ibu di luar sana agar dapat menjalani ibadah puasa yang tak berapa lama lagi akan tiba disamping dapat menyusukan anak dengan gembira.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh tinggalkan komen atau hubungi KakZam di talian 012-3540262.


Sekian.


Sayang sayang dari ibu menyusu...muuaaah :)



Pengedar Shaklee Bandar Jengka, Pengedar Shaklee Jerantut, Pengedar Shaklee Temerloh, Pengedar Shaklee Pahang
Akibat yang KakZam sendiri dapat selepas konsisten mengamalkan suplimen shaklee sebelum mengandung, semasa mengandung dan selepas bersalin seterusnya semasa menyusukan anak ketiga. Nampak kulit muka KakZam lebih bersih, segar dan sihat kan?






You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina