Pengalaman Pertama Anak-anak Ke Sekolah

Assalamualaikum wbth.

Selamat Tahun Baru. Tahniah buat diri masing-masing sebab berjaya menempuh 2015 dengan jayanya. Walau beribu dugaan dan cabaran dalam menghadapi liku-liku kehidupan, Alhamdulillah, segalanya mampu diharungi.

Tahniah juga buat yang menghantar anak-anak yang pertama kali ke sekolah. Pastinya berbagai ragam dan kerenah anak-anak yang mencuit hati dapat kita lihat di hari pertama persekolahan mereka. Saya juga tak terkecuali merasai pengalaman pertama menghantar anak kedua ke sekolah.

Beberapa minggu sebelum sesi persekolahan bermula, anak kedua saya dah mula bertanya bila nak ke sekolah. Tahap sabar harus tinggi. Manakan tidak, boleh dikatakan setiap masa bermacam soalan tentang sekolah akan dia ajukan. Tapi, dengan pengalaman bersama anak pertama dulu, ianya memang sangat-sangat membantu.

Bagi saya, hari ni memang tak sempat nak curi-curi mem’foto’kan kenangan di sekolah. Sibuk, berkejar nak hantar suami pulak bagi urusan kerjanya. Jadi, rasa macam kurang lengkap. Tak seperti ibu-ibu lain yang saya lihat banyak momen di muat naik ke laman muka buku. Alhamdulillah.
Bagaimanapun, progress di hari pertama sangat memuaskan. Tanpa ada drama ratu air mata, tanpa perlu adegan pujuk-memujuk jugs tanpa perlu menahan marah melihatkan perangai anak-anak meragam di hari pertama ini.

Akhir kata, tahniah buat ibu-ibu dan ayah-ayah yang baru pertama kali mengalami keterujaan menyekolahkan anak-anak. Semoga hari ini menjadi kenangan terindah dalam memori anda semua.

Assalamualaikum wbth...


You Might Also Like

0 comments

Catatan Zam Zarina